Het nut van.. Bananen?

Ik weet dat jij nu denkt van ''Huh, bananen?'' Maar ja hoor, bananen zijn voor veel dingen goed. Bij ons in Nederland is het bijna het meest gegeten fruit van alle fruitsoorten bij elkaar. Misschien schrik je hier van, maar ik niet hoor. Het is immers niet alleen gezond, maar ook nog eens lekker. Ben jij niet voor bananen? Misschien moet je nu dan toch eens verder lezen waarom je het toch zou moeten proberen.


Voel je meer happy
Ja, bananen zorgen voor meer een gelukkiger gevoel. Dit is natuurlijk niet heel gek, want ze bevatten een geluksstofje genaamd serotonine. Wat is Serotonine? Serotonine is een stof dat wordt aangemaakt in je lichaam dat voor een blij gevoel zorgt. Sporten maakt dit zelfde stofje ook aan.. Dus zullen we vanaf nu elke week eens sporten en een banaan eten, ik wil me namelijk altijd wel gelukkiger voelen! Jij niet dan?

Fruit voor sportende mensen
Voor het sporten zijn bananen erg geschikt, dat las je net ook al niet waar. Dit komt omdat ze snel energie afgeven, maar bananen bevatten ook gezonde suikers die langzaam worden opgenomen waardoor je langdurig energie hebt. Hoe fijn is dat wel niet? Ook na het sporten is een banaan erg geschikt. Dit omdat je lichaam na het sporten snakt naar makkelijk opneembare koolhydraten. Waarom? Om de spieren gauw te laten herstellen en een banaan kan je lichaam hier heel goed van voorzien. Het is dus verstandig om tijdens het sporten maar ook zeker na het sporten een banaan naar binnen te werken.


Wist je dat?
Bananen ervoor zorgen dat andere voedingsstoffen makkelijker worden opgenomen? Hoe komt dit nu tot stand? Doordat bananen zorgen voor goede bacteriën in je darmen, het klinkt heel gek. Ik weet er alles van. Dankzij de groei van deze goede bacteriën worden voedingsstoffen makkelijker opgenomen. Ook stopt het bijvoorbeeld vaak diarree als je en banaan eet.

Mineralen en vitamines
Bananen bevatten een hoog percentage van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid mineralen en vitamines. Die wij als personen binnen horen te krijgen.

Mangaan (28%) zorgt voor een goede stofwisseling.
Kalium (16%) zorgt voor een goede spierwerking en een goede vochtbalans.
Vitamine B6 (34%) houdt je bloedsuikerspiegel regelmatig en ondersteunt het immuunsysteem.
Vitamine C (33%) werkt als een antioxidant in je lichaam en helpt je immuunsysteem te versterken.

Zelf had ik nog nooit van mangaan gehoord, dus dit is weer een nieuw weetje voor mij. Ik wist wel dat het je stofwisseling beter houdt.


Lekkere gerechten
Bananen kun je in heel veel verschillende gerechten gebruiken, dat wist je zelf natuurlijk ook al wel. Bananen geven een lekkere zoete smaak en zijn dan ook perfect als ''zoetstof'' in smoothies. Hier ben ik dus helemaal verzot op! Maar ook in havermoutpap (wat ik niet lust) of op een boterham met pindakaas (wat ik ook al niet lust) maar mijn vader wel eet zijn bananen een lekkere toevoeging. Ja, ik leer nog eens wat van mijn ouders. Genoeg redenen om af en toe (of gewoon lekker elke dag) een banaan te eten!

Vind jij bananen lekker? Of heb jij liever iets anders?


Follow me on Bloglovin'FacebookInstagram & Twitter

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor de reactie op BeautyLook by Kaylee ♥